رفتن به محتوای اصلی

نشست سفیر ژاپن با رییس و ارکان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

برگزاری رویداد نمایشگاهی MA در سال بعد، می‌تواند زمینه مناسبی برای انتقال تکنولوژی‌ها و داده‌های اطلاعاتی در خصوص مهار آسیب های زلزله به ساختمان ها باشد.
دیزجی، در نشست تخصصی با سفیر ژاپن و اساتید و پژوهشگران معماری ژاپنی که در سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار کرد: از دیرباز کشور ژاپن و ایران مشترکات زیادی در خصوص تاریخ و تمدن داشتند که این موضوع بر روند مراودات علمی و فرهنگی بسیار امری تسهیل‌گر محسوب می شود.
وی افزود معتقدیم به واسطه همکاری در جاده ابریشم گفتمان و تبادل فرهنگی بین دو کشور تقویت می شود. آذربایجان شرقی همواره در جهت گسترش روابط با سایر کشورها جزو استانهای پیشقدم در سطح کشور بوده است و هم اکنون نیز حضور سفیر محترم ژاپن در تبریز نیز نشان دهنده اهمیت و تاثیر گذاری این استان در گسترش روابط بین المللی کشورعزیزمان است.
رییس سازمان گفت ایران از دیرباز تا امروز، خاستگاه یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان بوده و در دوران چندین هزار ساله خود، همواره در حال گسترش و بالندگی بوده و پایدار و استوار و سرافراز باقی مانده است.
بی‌شک؛ روابط تاریخی دو کشور ژاپن و ایران که حلقه وصل آن جاده ابریشم بوده است، تأثیر شگرفی در گسترش فرهنگ و دانش بشری داشته است و تبریز بخش مهمی از میراث عظیم جاده ابریشم محسوب می شود، و این شهر صرفاً یک شهر نیست بلکه عضو تاثیرگذار کریدور جاده ابریشم و ورودی اروپا به‌شمار می‌رود از این‌رو باید در بین کشورهای جهان بویژه برای پژوهشگران ژاپنی به شایستگی مورد معرفی  قرار گیرد.
وی گفت در سده معاصر با توجه به سیطره فضای فکری غربی به ویژه در حوزه معماری مدرن و بین الملل، بر اندام معماری شرقی چنگ زده و باعث بوجود آمدن الگوی التقاطی شده است و در این حوزه ضرورت بازگشت به اصول و زمینه‌های محیطی و کالبدی انسان شرقی نظیرعقاید پیش شهرسازان فرهنگ گرا به شدت احساس می گردد و با توجه به اینکه ژاپن بعنوان یکی از پایه‌های تمدن مشرق زمین در این رجعت، گامهای موفقیت آمیزی با نگاه به وحدت در منظر برداشته است، لازم است ما نیز بعنوان خسارت دیدگان هجوم تفکر غربی بر معماری غنی و بومی خویش، سعی در بازسازی بنیان های معماری زمینه گرا که پاسخگوی نیازهای واقعی هر جامعه ای است، داشته باشیم.
وی افزود در همین راستا این سازمان سالهاست با دعوت از صاحبنظران حوزه معماری و شهرسازی نشست های تخصصی با هدف تبادل و اشتراک گذاری تجربیات دو کشور برگزار می نماید که امیدواریم اثرات آن به صورت عملی در سبک معماری و شهرسازی استان تبلور گردد.
دیزجی با بیان اینکه یکی از نقاط مشترک در هر دو کشور ایران و ژاپن، بحث لرزه خیزی آن‌ها است، اذعان کرد: طی سفر اخیر به کشور ژاپن، بزرگ مردانی عمران و معماری به رویکردهای خوبی در خصوص مهار آسیب های زلزله به ساختمان های بلند مرتبه رسیده بودند و با موضوع لرزه خیزی به خوبی مقابله کرده بودند که کشور ما نیز نیازمند بهره‌مندی از این تجربیات است.
وی ابراز کرد: سازمان نظام مهندسی به عنوان یک سیستم کنترل کننده ایمنی سازه‌ای ساختمان ها، به دنبال راهکارهایی در خصوص تکنولوژی مهار و فائق آمدن آسیب‌های ناشی از زلزله در ساختمان ها است. 
دیزجی ادامه داد: برگزاری رویدادهایی مثل نمایشگاه ma، زمینه مناسبی برای انتقال تکنولوژی‌ها و داده‌های اطلاعاتی در خصوص زلزله می‌تواند مورد نظر باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تدوین مبحث مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های زلزله در تهران انجام می‌شود، تصریح کرد: در شرایط بحرانی و تحریمی حاکم بر ایران که امکان گسترش روابط اقتصادی برای  تبادلات علمی وجود ندارد، از حضور شما و فراهم ساختن این بستر برای تبادلات علمی و فرهنگی بسیار قدردانی میکنم.


ارتباط جایکا با ایران برای ساخت کشوری مقاوم در برابر زلزله
در ادامه این نشست، سفیر ژاپن در ایران با قدردانی از همکاری های بین آذربایجان شرقی با کشور ژاپن، اظهار کرد: نمایشگاه ma(زمان و مکان) از سال آینده به طور رسمی در تهران، شیراز و تبریز برگزار می‌شود و ما مقدمات آماده سازی این نمایشگاه را از الان آغاز کرده ایم.
"کازوتوشی آیکا" افزود: شهر تبریز به دلیل دارا بودن تاریخ کهن و همچنین جاده مواصلاتی تجاری و فرهنگی ابریشم، برای ما بسیار حایز اهمیت تر از استان‌های تهران و شیراز است و امیدوارم این همکاری ها، ادامه دار باشد.
وی ادامه داد: نمایشگاه ma، ارتباطی بین زمان و فضا باتوجه به مسایل فرهنگی و تاریخی دو کشور برگزار می‌شود. 
وی اذعان کرد: طی سالیان متمادی، فشارهای زیادی از سمت غرب در راستای تغییر فرهنگ معماری کشور ژاپن آمده است، اما ما به کمک اساتید و پژوهشگران تاریخی سعی کردیم با فرهنگ بومی و محلی خودمان آن سبک هارا تقویت کنیم تا فرهنگ و هویت خودمان را محفوظ کنیم.
وی ابراز کرد: طی سالیان نیز در زمینه تکنولوژی پیشگیری از تاثیرات زلزله در ساختمان‌ها مراودات زیادی بین این دو کشور صورت گرفته است که آخرین بار در خصوص زلزله بم بود که کشور ژاپن تیمی برای تحقیقات اعزام کرده بودند.
سفیر ژاپن گفت: در حال حاضر جایکا برای ساخت شهرهایی با ایمن در مقابل زلزله، با کشور ایران در ارتباط است و همچنین در کشور ژاپن ارگان های متعددی وجود دارد که در آن بازنشستگان علمی، در زمینه مباحث زلزله همفکری و تحقیق می‌کنند و به نتایج ارزنده‌ای نیز رسیده اند.
سفیر ژاپن گفت: ما تمام تلاش مان را برای ساخت شهری مقاوم در برابر زلزله می کنیم و در این راه می خواهیم تا تلاشگران در این عرصه، مارا همراهی کنند؛ همچنین فکر میکنم در خصوص سازه های آهنی باید بیشتر کار شود.
 

راهنما

راهنمای سامانه‌ها و دسترسی سریع به بخش‌های پورتال سازمان