رفتن به محتوای اصلی

گزارش برگزاری سمینار «استفاده از فناوری میراگرها و جداگرها در بهبود تاب آوری لرزه ای در سازه های جدید و سازه های موجود»

با حضور اعضای سازمان برگزار شد:

سمینار «استفاده از فناوری میراگرها و جداگرها در بهبود تاب آوری لرزه ای در سازه های جدید و سازه های موجود»

سمینار "استفاده از فناوری میراگرها و جداگرها در بهبود تاب آوری لرزه ای در سازه های جدید و سازه های موجود"، با حضور متخصصان ایرانی و ترکیه ای در محل سالن اجتماعات استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار گردید. در این برنامه دکتر سید امین موسوی، عضو کارگروه تدوین ضابطه طراحی ساختمانهای مجهز به سیستم های میراگر و جداگر دفتر مقررات ملی ساختمان، دکتر Uğurcan Özçamur مدیرعامل شرکت TIS ترکیه و مهندس کیاوش پورصدر مجری و طراح ساختمانهای مجهز به جداگر و میراگرهای لرزه ای، سخنرانان محورهای علمی سمینار بودند.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، در ابتدای جلسه دکتر دیزجی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، ضمن خوش آمدگویی به حضار و شرکت کنندگان، با اشاره به وضعيت زلزله‌خيزی استان آذربایجان شرقی و ضرورت توجه به پايداری سازه‌ای ساختمان‌ها، به ويژه ساختمان‌های پر اهميت و كاهش خسارات وارده بر اجزای غيرسازه‌ای و مهار آنها، بهره‌مندی از تکنولوژی میراگرها و جداگرهای لرزه‌ای در ساخت‌و‌ساز شهری بسیار ضروری و حیاتی دانستند.

براساس همین گزارش دکتر دیزجی درادامه افزود: در اولین اقدام مهم جهت ورود این تکنولوژی مهم به کشور، مراحل تدوین دستورالعمل طراحی سازه‌های مجهز به جداگرها و میراگرهای لرزه‌ای از طریق دفتر مقررات ملی و كنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی در حال نهایی شدن می باشد و امیدواریم به زودی شاهد صدور برخی دستورالعملها و بخشنامه ها در این حوزه توسط وزارت راه و شهرسازی برای ساختمانهای حساس کشور باشیم. دیزجی اظهارداشت: ساخت جداگر و میراگرهای لرزه‌ای جزوه صنایع پیشرفته محسوب می‌شود که در حال حاضر ظرفيت‌های علمی و تخصصی ساخت آن توسط مهندسان توانمند ایرانی در پارک‌های علم و فناوری برخی از دانشگاه‌ها فراهم شده و با تهيه اين دستورالعمل امكان جهش در توليد اين صنعت پيشرفته برای كشور فراهم و ضمن ايجاد زمينه‌های قابل توجه برای اشتغال، امكان محافظت از سرمايه‌های مادی و انسانی كشور در به هنگام وقوع زمين‌لرزه‌ فراهم خواهد شد. در پایان ایشان گفتند امیدوارم با تلاش همه مردم و مهندسان و مسولین ذیربط، شاهد گسترش بیش از پیش استفاده از این تکنولوژی مهم در صنعت ساخت و ساز و در نتیجه کاهش خسارات قابل ملاحظه جانی و مالی در اثر زمین لرزه در سطح استان و کشور باشیم. شایان ذکر است فایلهای سخنرانی و فیلم های آموزشی سمینار بزودی از طریق سایت سازمان منتشر خواهد شد.

راهنما

راهنمای سامانه‌ها و دسترسی سریع به بخش‌های پورتال سازمان